Archival Readiness

Archive Making in an Emergency Shelter

  • Alison Turner

Abstract

This article explores the challenges of engaging historically excluded communities with archives and archival discourse, focusing on people and communities experiencing homelessness. Positioning the phrase literal homelessness, which is used in the United States to determine eligibility for an annual census of people experiencing homelessness, as representative of ongoing exclusive and non-collaborative forms of recordkeeping, the author proposes a concept that she calls archival readiness to move toward archive making, rather than archive taking, with historically excluded communities. Using her experiences as a part-time staff member in a temporary emergency shelter that was established during the COVID-19 pandemic, she shows how archival readiness, based on ongoing relationships among archivists, researchers, community organizations, and individuals, would increase the likelihood that shelter guests would participate in archiving. Exploring how homelessness creates challenges for the development of inclusive institutional and community-archiving praxes, she argues that while archival readiness would not solve each of these challenges, it could enable historically excluded communities to participate in generating other approaches. The author enacts archival readiness by sharing three records from the shelter and her interpretations of them, introducing forms of information about shelter living that is not collected in official data that tracks “literal homelessness.”

RÉSUMÉ

Cet article explore les défis de l’engagement des communautés historiquement exclues avec les archives et le discours archivistique, en se concentrant sur les personnes et les communautés itinérantes. Posant l’expression « itinérance littérale », utilisée aux États-Unis pour déterminer l’admissibilité à un recensement annuel des personnes en état d’itinérance, comme représentative des formes exclusives et non collaboratives de tenue de documents, l’auteure propose un concept qu’elle appelle « préparation archivistique » pour tendre vers la création d’archives, plutôt que la collecte d’archives, avec les communautés historiquement exclues. S’appuyant sur son expérience en tant que membre du personnel à temps partiel d’un refuge d’urgence temporaire créé pendant la pandémie de COVID-19, elle montre comment la préparation archivistique, fondée sur des relations permanentes entre archivistes, chercheurs, organismes communautaires et individus, augmenterait la probabilité que les clients du refuge participent à l’archivage. Explorant la manière dont l’itinérance crée des défis pour le développement de pratiques d’archivage institutionnelles et communautaires inclusives, elle soutient que si la préparation à l’archivage ne résoudrait pas chacun de ces défis, elle pourrait permettre aux communautés historiquement exclues de participer à faire émerger d’autres approches. L’auteure illustre la préparation archivistique en partageant trois documents du refuge et ses interprétations de ceux-ci, introduisant des formes d’informations sur la vie en refuge qui ne sont pas collectées dans les données officielles qui documentent « l’itinérance littérale ».

Author Biography

Alison Turner

Alison Turner is a doctoral graduate of the Department of English & Literary Arts at the University of Denver. Her research interests include historical fiction of the American Old West, community-engaged scholarship, community archiving, and community literacy, particularly among communities experiencing homelessness. Her critical work appears in Reflections: A Journal of Community-Engaged Writing and Rhetoric, American Archivist, and Community Literacy Journal, among others. She is the co-host and co-creator of the When You Are Homeless podcast miniseries and a member of the editorial collective for the Coda section of Community Literacy Journal.

Published
2021-11-26
How to Cite
Turner, Alison. 2021. “Archival Readiness: Archive Making in an Emergency Shelter”. Archivaria 92 (November), 74-107. https://archivaria.ca/index.php/archivaria/article/view/13819.
Section
Articles