A Framework for Person-Centred Recordkeeping Drawn through the Lens of Out-of-Home Child-Care Contexts

  • Elizabeth Lomas
  • Elizabeth Shepherd
  • Victoria Hoyle
  • Anna Sexton
  • Andrew Flinn

Résumé

Cet article, en élaborant un cadre d’archivage, examine le concept de co-création et de préservation d’archives basée sur les personnes. Il souligne la nécessité de ce concept dans le contexte de la garde d’enfants hors domicile. L’article utilise la recherche du projet UK MIRRA (Mémoire – Identité – Droits aux documents – Accès) comme fondement critique d’analyse. MIRRA est un projet de recherche participatif chapeauté depuis 2017 par le Department of Information Studies at University College London (UCL). Ce projet positionne ceux et celles ayant quitté les institutions de « soins » comme étant des co-chercheurs.euses se trouvant au coeur de la recherche. L’étude a recueilli des preuves provenant de personnes qui ont été présentes dans ces institutions, de travailleurs.euses sociaux.ales, d’archivistes, de gestionnaires de documents et de chercheurs.euses. Le contexte de l’étude de cas de personnes évoluant dans les milieux de soins offre une démonstration éloquente des changements de perspectives face à la création et la possession des documents. Les personnes ayant vécu dans les milieux de soins à travers la planète sont positionnées à l’intérieur de systèmes organisationnels qui agissent comme parents de substitution. Toutefois, les enfants et les jeunes se trouvent souvent impuissants pour façonner leurs propres récits et mémoires. Cette dimension leur permettrait de se construire des identités et de les revisiter à travers le temps. Des histoires de vie positives et holistiques sont largement absentes. De plus, les dossiers des enfants se trouvant dans les institutions de soins sont souvent accessibles à celles et ceux-ci seulement qu’à travers des procédés légaux et sans soutien critique. Cette recherche recadre le modèle de gestion des archives en positionnant la personne présente dans les milieux de soins au coeur des procédés afin d’assurer la co-création des documents et le maintien de leur identité à travers le temps. La recherche reconnaît les besoins complexes et parfois conflictuels des divers acteurs.trices impliqué.e.s dans la gestion des documents des enfants, entre autres les travailleurs.euses sociaux.ales, les archivistes, les gestionnaires de documents et les chercheurs.euses. Elle repense alors les relations et les responsabilités des différents acteurs.trices concernant les documents et les systèmes, en développant un cadre qui rend explicite la valeur active des personnes impliquées dans la portée des archives.

Bibliographies de l'auteur-e

Elizabeth Lomas

Elizabeth Lomas is an associate professor in information governance in the Department of Information Studies at University College London (UCL). She is Chair of the UK and Ireland Forum for Archives and Records Management Education and Research. Her research interests focus on shifting perspectives on information rights and delivering empowered recordkeeping processes. She is the policy lead on the MIRRA project. In addition, she is currently working on a number of funded international information change projects. She is a co-editor of the international Records Management Journal and a member of the ISO standards records management and privacy technologies committees.

Elizabeth Shepherd

Elizabeth Shepherd is a professor of archives and records management in the Department of Information Studies at UCL and Head of Department. Her research interests are in rights in records, links between records management and information policy compliance, and government administrative data including the Arts and Humanities Research Council (AHRC)-funded project with care-experienced co-researchers, MIRRA. She serves on editorial boards for key journals and served on the UK national research assessment panels for Research Assessment Exercise (RAE) 2008, Research Excellence Framework (REF) 2014, and REF 2021. She has published numerous articles and (with Geoffrey Yeo) the best-selling book Managing Records: A Handbook of Principles and Practice (Facet Publishing, 2003).

Victoria Hoyle

Victoria Hoyle is a lecturer in public history and Director of the Institute for the Public Understanding of the Past at York University. Her research engages with 20th- and 21st-century histories of health and social care using participatory and co-productive action methodologies. She was the Research Associate on the MIRRA project at UCL from 2017 to 2019. Her current project explores the ways in which histories of child sexual abuse have been constructed and presented in the context of transitional justice processes in Britain and Ireland. Her book The Remaking of Archival Values will be published by Routledge in 2022.

Anna Sexton

Anna Sexton is Programme Director for the MA in Archives and Records Management at UCL, leading on introducing the students to recordkeeping theory that draws on interdisciplinary perspectives. Her PhD research was in the documentation of lived experience of mental health, and her broader research interests include participatory approaches, friendship as research method, and social justice–oriented recordkeeping, particularly in health and social care contexts. She was previously Head of Research at The National Archives, UK. She is currently a co-investigator on the AHRC-funded MIRRA+ project and Deputy Director of the AHRC London Arts & Humanities Partnership.

Andrew Flinn

Andrew Flinn is an archival and oral history reader at UCL. He is a trustee of the British Library’s National Life Stories, vice-chair of the UK Community Archives and Heritage Group, a member of International Council on Archives’ Archival Education Steering Committee, and co-leader of the Archives Gothenburg/UCL Centre for Critical Heritage Studies. His research interests include independent and community-based archival practices, archival activism and social justice, and participatory approaches to knowledge production aiming at social change and transformation. Recent publications include (with Wendy M. Duff, Renée Saucier, and David A. Wallace) Archives, Recordkeeping and Social Justice and (with Jeannette A. Bastian) Community Archives, Community Spaces: Heritage, Memory and Identity.

Publié-e
2022-12-02
Comment citer
Lomas, Elizabeth, Elizabeth Shepherd, Victoria Hoyle, Anna Sexton, et Andrew Flinn. 2022. « A Framework for Person-Centred Recordkeeping Drawn through the Lens of Out-of-Home Child-Care Contexts ». Archivaria 94 (décembre), 64-93. https://archivaria.ca/index.php/archivaria/article/view/13865.